Régizene
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 10. 10:09
(0) #1233
Berstein sekélyes? Egy újabb érdekes adat.

Így kell megőrülni 24 percben. Neked elég az utolsó 1 percet meghallgatni.

J
jenosdio
Csatlakozott:
2022.06.17

Hozzászólások:
385
2023. 05. 10. 07:34 · előzmény: jenosdio, #1231
(0) #1232
J
jenosdio
Csatlakozott:
2022.06.17

Hozzászólások:
385
2023. 05. 10. 07:17 · előzmény: SE100, #1230
(0) #1231
Ahogy itt olvasom a vitátokat, eszembe jut végül mindig Simándy, aki számomra a megvalósult zenei rémálom, mégis nagy tömeg odavan érte, A legjobban azon nem szűnök meg csodálkozni, hogy operások ( a szakma !  )  is az egekbe magasztalják. A szakma . Egy Réti Józseffel való összehasonlításban ( Réti egy született tenorista, csodás hangszínnel és mély, kiművelt zenei intelligenciával ) ,  a remegő kappanhangú- hangmagasságokra alulról rámászó Simándyt hozzák ki jobbnak. Az operások.  Mióta  ezt megéltem, semmin már nem csodálkozom.
Berstein-en sem. ( Ő számomra a sekélység megtestesítője. Mélységeket nem képes megérinteni Maga a személyiség könnyűsúlyú a zene mélységéhez, szerintem . Nálam a 100-as listán az ezredik. )
 Szóval nem vagyunk egyformák.
 
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 20:29 · előzmény: Chord, #1229
(0) #1230
Dehogy értesz! Az Akademie für Alte Musik előadása konkrétan zseniális. Mert ez J.S. Bach. Nem több, nem kevesebb. Csak hát megint az van, hogy nem hallod a hangszereseket. Az egyéni teljestményeket. Xenia Löfflert pl. Dantone meg túlszépítette J.S. Bach művét. Elfogult vele nagyon. Kedvenc zeneszerzője. Annyi púdert és festéket vakolt rá, hogy mehetne a velencei karneválra. De még mindig izgalmasabb így ez az előadás, mint a nagy többség rémületes kínlódása. 


 
C
Chord
Csatlakozott:
2022.07.20

Hozzászólások:
258
2023. 05. 09. 20:03 · előzmény: SE100, #1223
(0) #1229
Én értelek, de nekem ezek már a 'szokott' Bach előadások...
Hozzáteszem, hogy az a Dantone-féle, abban van valami nagyon különlegesen jó. Aki ott hegedül, a legelején, arra nem is tudom, mit lehetne mondani... hogy 'teljesen ott van', vagy 'a mélyében van', vagy valami ilyesmi.
C
Chord
Csatlakozott:
2022.07.20

Hozzászólások:
258
2023. 05. 09. 19:59 · előzmény: SE100, #1227
(1) #1228
Itt egyetértünk.
Hosszútávon, a nem kevés zseniális kontratenor között, nekem Jaroussky értékálló.
Egyik kórusvezető ismerősöm mondta még jórég, hogy 'tiszta zene ez az ember'.

Aztán hallottam mostanában, hogy visszavonul, és csak tanítani fog.
Aztán láttam mégis koncertműsorát.
Szóval, nem tudom, remélem, sokáig énekel, a lemezei nagyon-nagyon jók.
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 18:01
(0) #1227
Találtam egy csillagromboló lemezt. Jaroussky leckét ad benne az énekeseknek. A zenekar sem akármilyen. 

Ma végighallgattam a teljes albumot. Lenyűgöző ez a pali. Ahogyan mindent tempóban kiénekel, könnyedén, kottázhatóan, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga, egészen lenyűgöző. A hangszínén lehet rugózni, ízlés kérdést csinálni belőle, de a zeneiségén és a kivitelezésen nem lehet fogást találni. Persze jókat lehetne dumcsizni arról, hogy ez az ária az opera mely jelenetében csendül fel, ki énekli, miért és miről szól, hogy ez a megközelítés megállja-e a helyét, de ahhoz egy másik komolyzenei fórumot kellene keresnem, ráadásul külföldön. Majd regisztrálok egy szlovák oldalra, és google fordító segítségével, rossz szlovák akcentussal mindenkit elküldök a picsába, ahogyan azt a kedves magyargyűlölő bácsi is tette moderátori segítséggel a Momuson. 

Így marad a szimpla ajánló. A tőmondatok. Használjátok! Akár a pogácsát. És ígyatok rá jó sok vizet! Nehogy megfulladjatok tőle! 

Ariodante, HWV 33, Act II: Scherza, infida

S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 11:48 · előzmény: Gaborka8x8, #1225
(0) #1226
Irónia lett volna. Nem jött be.

27:20-tól...

G
Gaborka8x8
Csatlakozott:
2023.05.09

Hozzászólások:
57
2023. 05. 09. 11:38 · előzmény: SE100, #1222
(0) #1225
"7487 Gaborka8X8 2021-08-09 13:28:26 [Válasz erre: 7486 Corvette 2021-08-09 13:04:18]
.
Mivel ön az egyetemen tanult zongorázni, ...."

"7488 Corvette 2021-08-09 13:44:29 [Válasz erre: 7487 Gaborka8X8 2021-08-09 13:28:26]
Kicsikét bocsánat!. Nem egyetemen, zeneművészeti laboratóriumban. . . ."
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 11:34 · előzmény: jenosdio, #1219
(0) #1224
OFF.



Frankl Péternek sincs diplomája, mert pont a zárókoncert évében, 1956-ban kellett elhagynia az országot.



On.
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 11:26 · előzmény: Chord, #1220
(0) #1223
Engem ne kábíts! Tudom, hogy a papír sok mindent megbír, na de ez már azért tényleg sok. Jöjjön ide az a pár zenész, akiknek tetszik, és írják le maguk, ha tényleg így gondolják. Addig viszont teljes fenntartással fogadom a soraid.

Neked viszont mutatnék valamit.

Amit Scherchen képtelen volt megcsinálni, azt a berliniek és az olaszok játszi könnyedséggel kirázták az ujjaikból.



S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 09. 11:14 · előzmény: Gaborka8x8, #1221
(0) #1222
Valakivel nagyon összekever. Én ezt írtam Önnek:

"Sajna nem látom rendesen a képet.Tudja, a szemem. Bárcsak nagyobb méretben is ki tudná rakni! Ön olyan cizelláltan és diszkréten fogalmaz a hölgy külső megjelenésével kapcsolatban, hogy azt tanítani lehetne. Azt is írhatta volna, hogy olyan szép, mint egy új traktor, de nem tette. Remélem, hogy a jövőben a hímnemű zenészekkel kapcsolatban is ilyen kíméletlenül kritikus lesz, és róluk is adni fog egy szexista jellemzést....

Általában véve, szexuális orientációtól függetlenül nem tartom szerencsésnek az előadók testének mohó gusztálását és osztályozását. Nem castingot tartunk. Zenét hallgatunk...."

Vállalhatatlan mondataiért igazán kár volt regisztrálnia. Ide is, és bárhova is. Minden jót!
G
Gaborka8x8
Csatlakozott:
2023.05.09

Hozzászólások:
57
2023. 05. 09. 10:16 · előzmény: SE100, #1218
(0) #1221
"Mi, diplomás zenészek . . ."

Mindössze annyi ideig okvetetlenkedem itt, amíg gratulálok önnek ahhoz, hogy két év alatt sikerült elvégezni az egyetem mind az öt évfolyamát, és soron kívül, azaz, a hivatalos diplomaosztók előtt már meg is kapta a diplomáját. Hiszen két évvel ezelőtt augusztusban még azt írta nekem, nem járt egyetemre.
Tehát még egyszer gratulálok önnek ehhez a kiváló teljesítményhez, és sok sikert kívánok a zenei munkásságához, zenészi karrierjéhez, amihez azóta már biztosan sikerült hangszert is szereznie.
C
Chord
Csatlakozott:
2022.07.20

Hozzászólások:
258
2023. 05. 09. 09:20 · előzmény: SE100, #1218
(0) #1220
Jönnek be a vélemények a zenész ismerősöktől is, nem csak a laikusoktól....
És tetszik nekik is.
Egyikük pl. azt írta, hogy ezeknél a régieknél sokkal több szenvedélyt mertek beletenni a dolgokba.
Másikuk, hogy valamit mutat, amit a többiek egyszerűen nem mertek.
A harmadik, hogy nem tudja, miért veszekedik a zenekarral, de az előadás az nagyon-nagyon jó.
Másvalaki meg, hogy de jó, hogy átküldtem, és hogy egész éjszaka a Fúga Művészetét fogja hallgatni, pedig abszolute nem tervezte, már a kezében vannak a CD-k.

Szóval, a sarkos véleményeddel, nagy zenész-tudásoddal, erős kisebbségben maradtál.
Van ilyen, én is átéltem.

Ettől még, lehet, hogy igazad van. És köszönjük még egyszer, mégis csak te mutattad meg.
J
jenosdio
Csatlakozott:
2022.06.17

Hozzászólások:
385
2023. 05. 09. 07:56 · előzmény: SE100, #1218
(0) #1219
Nekem nincs meg a diplomám. :) Végül mindenhonnan kirúgtak. Volt benne egy kis politika akkoriban még... ( jó sok, még a szüleimtől örököltem  , büszke is vagyok rá. ) De a 15 évem a tanulásból, gyakorlásból  nekem is megvan. Ha nem húsz.
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 08. 21:56 · előzmény: Chord, #1217
(0) #1218
Nézd, a komolyzenének rétegei vannak, akár a hagymának. Nem mindenkinek adatik meg az összes réteget lehámozni és eljutni a közepéig. Ugyanakkor a zeneértés nem elitista dolog, bár tudom, te szeretnéd annak láttatni. Hifi arisztokrácia, régizene mint rétegzene...Kodály nem azért akarta, hogy legyen a zene mindenkié, mert a zene hatására jobban megy majd a matek, hanem hogy esélyt kapjon a magyar társadalom  megszerezni a kulcsot a zene varázslatos világához. Mert a zene az emberi létezés egyik legcsodálatosabb terméke és semmivel nem helyettesíthető élményforrása.

Mi, diplomás zenészek pontosan látjuk, hogy a zenei analfabéták - bár sokan közülük őszintén nyitottak a komolyzene iránt, gyűjtik a felvételeket, koncertekre járnak - mi mindenről maradnak le. Iszonyúan sokról. Nagyjából a lényegről. Nekem 15 évem van abban, hogy viszonylag jól vágom a komolyzenével kapcsolatos dolgokat. És ez a 15 év azt jelentette, hogy mást sem csináltam, csak gyakoroltam a hangszeremen és komolyzenéhez kapcsolódó tantárgyakat tanultam. Neked ez a tudásod nincs meg. Nincs. Hiába olvasgatod a kiadványok olykor kétes értékű kísérőfüzeteit, a tudásod papírtudás marad. A vonós kollégával még nem volt szerencsém találkozni, de tuti, hogy csak pislog, amikor olyanokat írsz, mint most is.

Egyáltalán nem csodálkozom, hogy ez a rettenetes J.S. Bach próba minden ismerősödnek tetszik. Most itt tart Kodály országa. Ezen a nyomorult szinten. De attól, hogy nekik tetszik, még nem változik meg a próbán produkált produkció értéke. Hiába magyarázod Gordon Ramseynek, hogy a főztöd jó, mert minden ismerősödnek ízlik, ha ő ennek ellenére kiokádja tőle a belét. Akkor most kinek volt igaza? Neked? A gasztronómiai terroristának, vagy neki, aki 35 Michelin csillagot szerzett életében? 

Félreértés ne essék, nem azonosítom magam Ramseyvel! Bárcsak annyit tudnék zenei téren, mint amennyit ő az alapanyagokról és fűszerezésekről! Mondjuk a konyhában ennek ellenére egészen jól elboldogulok. De te és az ismerőseid a Bens Original termékein cuppogtok, és be akarjátok nekem magyarázni, hogy az az üvegbe zárt csípős szecsuáni újraértelmezi a legmagasabb szintű kínai szakácsművészetet.

És nem. Az a torontói zenekar nem játszik jól, és a karmester sem tudja megvalósítaani velük az elképzelését. Leírtam, hogy miért. A vonós szaktárs is leírta. De te fittyet hánysz a meglátásainkra, és csak mondod a magadét. Hogy hiába olyan siralmas a basszus szólam, ettől még élvezhető az előadás, mert a zenekar többi része robog, akár az úthenger, és nem sérül semmi. De sérül! Az egész koncepció rogyik meg ilyenkor, mert elvész az előadás feszessége. Hihetetlen, hogy mennyire nem hallod ezt az alapvető hibát. Hogy a zenekar a saját útját járja, és a karmester nem tud felettük kontrollt gyakorolni. Hogy atomjaira hullik J.S. Bach zenéje, és minden, amit belegondolt, értelmét veszíti. 

Nem ez az első eset, amikor egy előadás kapcsán ellenkező véleményre jutsz, és lyukat próbálsz a hasamba beszélni. Ezért írtam nem is oly rég, hogy óvatosan kellene bánnod a tollal. Mert a blog írás felelősséggel jár. A te szinteden mindenképp, ha hihetek a 100000 főt bőven meghaladó megtekintések számával. És nem fér a fejembe, hogy bárki is hogyan veheti magának a bátorságot ahhoz, hogy úgy tanítsa népét - ráadásul nem középiskolás fokon -, hogy közben neki a legelemibb előadói hibák sem tűnnek fel. Ezt jobb helyeken úgy hívják, hogy kuruzslás. És most erősen kilóg nálad a lóláb, és ezen az sem segít, hogy mások tetszési indexével próbálsz takarózni.

Nézd meg ezt a bejátszást!

 

A közönség nem értett egyett a kihirdetett eredménnyel. Lesz@rták, hogy ott volt a zsűriben Nicholas Daniel és Elaine Douvas. Elaine Douvast meg nem érdekelte a kommentárjuk. Ez a kis jelenet pontosan mutatja, hogy mekkora meg nem értés van a zenészek és a közönség soraiban ülők között.

Ha valamiért küzdök, ha valami éltet, akkor ennek a meg nem értésnek az enyhítése. Ami a zene értését és élvezetét illeti, a zenészek és hallgatóság soha nem fog egy platformra kerülni. Ehhez mindenkinek zenésszé, nagyon jó zenésszé kellene válnia. Erre sem egyéni törekvés, sem központi akarat nincs. Nem várom el, hogy megértsd minden egyes bejegyzésem vagy érvelésem. Nem könnyű egy vaknak elmagyarázni, hogy milyen a piros szín. Mert köztem és közted konkrétan ezen a szinten folyik a beszélgetés. A vonós szaktárssal meg azon filózunk, hogy azt a pirosat hogyan lehetne még élénkebbé vagy mélyebbé tenni, vagy egy másik, találóbb színnel helyettesíteni. Szóval jó, hogy jössz az istenadta közönséggel, a nemtörődéseitekkel, az intellektuális lustaságotokból fakadó igénytelenségeitekkel, mert bár mindenről is van határozott véleményetek, de azért ha egy zeneiskola közelébe kerültök, egyből átmentek az utca túloldalára. Többek között ezért tudnak egy koncertteremben bármit lenyomni a torkotokon. És ahelyett, hogy kivonulnátok a teremből és visszakövetelnétek a jegy árát, még vastapssal is jutalmazzátok a fellépőket. És ők nem nevetnek ki ezért titeket, mert valójában soha nem is volt szándékuk átvágni titeket. Ők tudják, hogy mennyire rosszak, és meggyőződésük, hogy ezt ti is tudjátok. De mivel ez nektek kritikátlanul tetszik, ők sem változtatnak. De mindig lesz olyan zenész is, aki sokkal többre vágyik, mint te/ti, és a csak a saját borzalmasan magas elvárásainak akar megfelelni. Én őket hallgatom, ajánlom, és bizakodom, hogy másokat is rá tudok venni a hallgatásukra.
 
C
Chord
Csatlakozott:
2022.07.20

Hozzászólások:
258
2023. 05. 08. 19:38 · előzmény: SE100, #1215
(0) #1217
Ja.
Nem kérdés, hogy Bernstein jó karmester.
Nem kérdés, hogy istenadta tehetségét így eltékozolta ennyire nulla zenékre, mint ez az örökbecsű Haydn szimfónia.
Nulla.
Ha odatesszük az ominózus Bach mű mellé, az nem hasonlítás, nem összemérés, hanem megaláztatás lesz.
Annyit szidtam Bach-ot, de azt soha nem mondtam, hogy üres a zenéje. Az, hogy kiütést kapok tőle, az az én bajom. De az, hogy egy igazán üres zenét miért kell ennyire sztárolni, és nagy tehetségű emberek alkotóerejét elpazarolni rá, az nagy kérdés számomra.
C
Chord
Csatlakozott:
2022.07.20

Hozzászólások:
258
2023. 05. 08. 19:21 · előzmény: SE100, #1214
(0) #1216
Én elfogadom ezt a hozzáállást; tipikusan 'zenész' fajta megközelítés.

Csak egy pár gondolat, hogy sokszínűbb legyen a téma.
Furcsa elhinnetek, lehet, de a közönség nagy része, aki nem zenész, ezek iránt a karmester / zenekar szinergia problematika iránt erősen érzéketlen. Konkrétan, q..vául mindegy, hogyan veszekedik a próbákon, és melyik vonósszekció kapja a legnagyobb leb@szásokat.
Teljesen érdektelen. Át is tekerem ezt a részt.
Mert nem ide tartozik.
Egy Tesla-nál nem érdekel az, hogy a művezető a szalagsoron melyik melósnak szól be. Az érdekel, hogy én megyek finoman kiló60-al az autópályán, a Tesla lágyan megelőz, aztán meg odalép, a 600 LE-vel úgy kigyorsít, hogy én csak a Csillagok Háborújában láttam valami hasonlót a mozivásznon.

Azt látom, hogy ez a germán valamit megtalált ebben az erősen műanyag zenében, és úgy tálaltatta, hogy felrázzon, hogy rádöbbentsen, hogy Bach nem csak unalmában találta ki ezeket a szerkezeti bonyolultkodásokat, hanem lehetséges, hogy valami üzenete is volt, azon túl, hogy a duodecim-kánon-izét visszafelé is össze tudta terelni úgy, hogy valami zene-féle legyen, hogy van valami ennél jelentősen több a zenéjében. Hogy belemennek ezzel az eszetlen tempóval a jól záródó pajzsok mögé; hogy a riasztó dallamtalanság helyett mutatnak olyat, ami legalább annyira fontos; hogy ebből az egész cirkuszból valami Szép születik.
Hogy a mélyvonósok lemaradnak?, kiaf...t érdekel, amikor ennyire brutál jól nyomják? Hogy a zenészek megriadtak, hogy a kellemes lábvíz-előadások után jön valaki, aki többet akar?, hát, veszélyes szakma, az biztos...

Akiknek megmutattam, és nem zenészek, kivétel nélkül tetszett, és nem kicsit.

Igen, tudom, mert okos vagyok, hogy valóban nem lett 'jegyzett' vagy legendás Bach-tolmácsoló; a világ és a fősodor másfelé ment; ő elsüllyedt a többiekkel együtt a feledésben.
Nekem, és pár embernek viszont nagyon tetszik, ezért köszönjük ezt a leporolást.
Én bizonyos, hogy nem álltam volna neki Bach műveket keresgélni.
 
S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 08. 10:48
(0) #1215
Bernstein nagyon jó karmester volt. De hát kérdés ez?

S
SE100
Csatlakozott:
2021.09.23

Hozzászólások:
801
2023. 05. 08. 10:36 · előzmény: jenosdio, #1213
(0) #1214
Bingo! Máig nem értem, hogy minek raknak ki ilyen felvételeket közszemlére. A zenekarra és a karmesterre nézve is kellemetlen. Az átirat rettenetes. Nem kell meghallgassam az egész művet, hogy tudjam. Ennyi pont elég belőle. Olyan ez, mint egy X Faktor meghallgatás. Az aluljárókban bizonyított jövő reménysége kiáll a színpadra, éppen csak megköszörüli a torkát, és egyből leintik. Na ez is ilyen.

Látszik, hogy benne vagy a rendszerben, mert nagyon finoman fogalmazol. A zenészek is összezárnak műhiba esetén... Nyogodtan leírhattad volna, hogy Scherchen elénekli jó tempóval és hangsúlyozással a témát, majd a zenekartól teljesen más tempót kér. Egy másodperc alatt elfelejtette, hogy mit akar. Cavinton járat. És akkor még ő van felháborodva, hogy nem úgy szól a zenekar, ahogyan szeretné. Karajan megmondta, ha a zenekarral baj van, az egyedül az ő felelőssége. Ha ez a torontói csapat rosszul muzsikál, az a karmester sara. Lehet, hogy nem a legerősebb vonósszekcióval van dolgunk, de a feladatra nem alkalmatlanok. Scherchen azt várja, hogy az ő munkáját is a zenekari tagok fogják elvégezni. Gondolom ehhez volt szokva a hazájában. Hogy mindenki lojális vele, mert ő egy akkora qrva nagy karmester, és kisegítik majd a kritikus részeken, mert végtére is zenészek vagyunk. Nem? Hát nem! A torontóiak kezdetben pont azt csinálják, amit ő instruál. A végén már nem is néznek fel rá és elúszik az egész. És hogy meglepődik ezen Scherchen! Egyből beindul nála az elmebetegség-gyár, ami tovább rontja az esélyét, hogy egy kijátszhatóbb tempót találjon az együttes számára. Érzi, hogy itt most nincs meg a kémia. De hát ezzel az elképzeléssel képtelenség azonosulni. Számára a közös munka azt jelenti, hogy azt csináljátok, amit én mondok. - Beneveztelek benneteket egy agárversenyre és nyerni akarok. Fussatok! Nem tudtok, mert lomha csüngőhasú sertések vagytok? Nehogy már fennakadjak ilyen részletkérdésen.

 Nem is akadt fenn.
 
Régizene